Er zijn een aantal manieren om naar ADHD te kijken. Invalshoeken. Ik werk vanuit de invalshoek van de executieve functies. Deze benadering is als geen ander door wetenschappelijk onderzoek onderbouwd en wordt wereldwijd gehanteerd door het merendeel van de gespecialiseerde psychiaters, psychologen, ADHD-coaches en andere hulpverleners. Het is ook deze visie die me in mijn eigen proces het meeste heeft opgebracht.

ADHD wordt vaak verkeerd begrepen en verkeerd geïnterpreteerd, waardoor ouders en kinderen dikwijls onterecht “veroordeeld” worden voor gedrag dat in de samenleving niet dadelijk door de beugel kan. Het kind is “moeilijk”, “stout” , “druk” , “een dromer”. De ouders zijn “nonchalant”, “kunnen het kind niet de baas”.
Maar ADHD is niet het zoveelste buzzword. Het is een fenomeen dat al meer dan 200 jaar in de medische literatuur opduikt. De beste manier om het te omschrijven is een stoornis in de executieve functies van de hersenen.
Die executieve functies zijn een cruciaal onderdeel van ons brein, vergelijkbaar met de directie van een bedrijf. Ze omvatten o.a. zelfbewustzijn, zelfbeheersing, werkgeheugen, tijdsbesef, emotieregulatie, zelfmotivatie, planning en problem solving.
Die functies helpen ons gedrag te sturen naar toekomstige doelen en impulsen te onderdrukken.


Kinderen met ADHD hebben het hier moeilijk mee omdat hun dopamine-systeem niet goed werkt. Ze kunnen hun aandacht beter richten op dingen die nieuw of interessant zijn, wat vaak ten onrechte wordt gezien als onwil. Dit terwijl ze in werkelijkheid vaak bovengemiddeld gemotiveerd zijn om bij te dragen aan een betere wereld. Ze kunnen verbluffende prestaties afleveren! Vooral als ze met, begrip warmte en enige kennis van zaken worden opgevolgd.
Bij ADHD - Solutions helpen we ouders om ADHD bij hun kind beter te begrijpen en weerbaarder in een wereld te staan die ADHD nog niet helemaal snapt.